Passie voor retail

Passie en Enthousiasme

Passie is zichtbaar in maximale inzet, meer doen dan de consument verwacht. Passie voor het vak van retailer laat medewerkers elke dag nadenken over zichzelf en hun rol naar de klant. Elke dag vernieuwen, elke dag weer nieuwe ideeën tot uitvoer brengen, beter zijn dan de concurrent.

Dit betekent dat je klantgedreven moet zijn, niet bezig met jezelf of met elkaar, maar met de klant, zodat deze de winkel tevreden verlaat, maar ook graag terugkomt. Klantgedrevenheid is een attitude, het zit in het DNA van de medewerker. Consumenten belonen dit gedrag door loyaliteit.

Klantgerichtheid betekent:

*   Respect voor de klant, want de klant betaalt jouw salaris.

*   Je doet graag wat voor de ander, meer dan deze verwacht.

*   Je bent in staat om in te spelen op de wensen van de klant. Denken in  mogelijkheden en oplossingen.

*   Je hebt inzicht in verschillende groepen klanten (funshoppers en runshoppers) en de verschillende behoeftes van klanten.

 

Enthousiasme is een gemoedstoestand waarbij men zich levendig en uitgelaten gedraagt en een grote geestdrift en motivatie voor iets of iemand vertoont. Vandaag de dag wordt de term vooral gebruikt om het gedrag van fans en deelnemers van verschillende groepen, activiteiten en organisaties te omschrijven.

Sinds januari 2007 kent de stad Rotterdam het begrip "enthousiasmeur": iemand die zich tot doel stelt om anderen enthousiast te maken over zichzelf of over de organisatie oftewel het merk waarvoor zij werken. Een enthousiasmeur onderscheidt zich door een opvallende dosis positieve energie en daadkracht, een sprankelende aimabele  persoonlijkheid en een aanstekelijke passie voor mens, stad en / of ideaal (bron: Wikipedia).

Uit het bovenstaande blijkt dat enthousiasme en passie onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. In de praktijk van Daan blijkt dat wanneer mensen enthousiast zijn dit aanstekelijk werkt. Dit heeft gevolgen voor collega’s en klanten. Dit proeft de klant bij binnenkomst van de winkel.